czwartek, 5 września 2013

Tort śmietanowy

Wiem wiem, nie było mnie prawie całe wakacje, ale przez ten czas praktycznie nie wchodziłam do kuchni (przynajmniej do swojej). Mam jednak parę przepisów, które robiłam już jakiś czas temu. Dzisiaj czas na coś słodkiego. Dostałam ostatnio zamówienie na tort dla kolegi, dlatego nie miałam wyjścia - musiałam się postarać. Ja nie próbowałam, ale goście podobno byli zachwyceni. No dobra, bez zbędnego gadania. Działajmy!



Składniki (na biszkopt o średnicy 20-22cm):
-5 jajek
-1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
-3/4 mąki pszennej
-2/3 szklanki cukru
- ok. 4 kropli ekstraktu waniliowego (lub 1 łyżeczka cukru wanilinowego)

Składniki (na "wypełnienie" tortu):
-ok. 250g borówek lub innych owoców
-1 dżem (ja wybrałam ten z czarnych porzeczek)
-sok z 1/2 cytryny
-400ml śmietany kremówki
-1 szklanki cukru pudru
-wiórki kokosowe
-2 łyżki żelatyny
-1 szklanka chłodnej wody
-1/2 szklanki gorącej wody

Żółtka oddzielamy od białek. Białka ubijamy na sztywną pianę, dodając wcześniej odrobinę soli.

Do żółtek dodajemy cukier, miksujemy na gładki kogel mogel, a następnie przesiewamy mąkę i dodajemy ekstrakt waniliowy. Potem do żółtek dodajemy białka i łączymy wszystko delikatnie.

Formę do pieczenia wykładamy papierem do pieczenia i wlewamy masę.
Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni i pieczemy ok 35min. Po ok. 30min sprawdźcie drewnianym patyczkiem, czy ciasto jest gotowe.
Ciasto po wyjęciu uderzamy 3 razy o blat, żeby pęcherzyki powietrza uszły równo, a biszkopt nie opadł na środku. Zostawiamy do całkowitego wystygnięcia i dopiero wtedy kroimy.

Ciasto kroimy na 3 części. Ja robie to mocno naciągniętą nitką.

Żelatynę rozpuszczamy w gorącej wodzie i zostawiamy do przestygnięcia. Śmietanę kremówkę miksujemy z cukrem pudrem i przestudzoną żelatyną.
Sok z cytryny mieszamy z chłodną wodą. Pierwszy blat ciasta nasączamy tą mieszaniną.
Następnie wykładamy połowę dżemu i 1/3 bitej śmietany. Układamy kolejny blat i znowu sok z cytryny, dżem i 1/3 bitej śmietany. Ostatni blat układamy przekrojoną częścią do góry i nasączamy.
Smarujemy bitą śmietaną górę i boki ciasta. Boki ciasta obsypujemy wiórkami kokosowymi. Na wierzchu układamy borówki lub inne owoce i dekorujemy listkami mięty.
Smacznego!


Dajcie znać, jakie torty lubicie najbardziej, może zakombinujemy coś ciekawszego niż zwykły śmietanowiec ;)









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz